Radiološki informacijski sustav i Portal pacijenta

Radiološki informacijski sustav i Portal pacijenta

Opća bolnica Zadar je sukladno provedenom postupku javne nabave EOJN: 16-NVV-22, nabavila za 1.812.500,00 kuna (sa PDV-om) Radiološki informacijski sustav (RIS).

Navedeni sustav unosi potpuno novi način rada i funkcioniranja radiološke dijagnostike, ali i dijagnostike koja se radi na drugim odjelima Opće bolnice Zadar (kardiologije, patologije, ultrazvučne dijagnostike, endoskopije i slično).

Ovim projektom omogućila se i integracija ostalih sustava koji već postoje u Općoj bolnici Zadar (PACS/BIS), čime se omogućilo bolje upravljanje raznim dijagnostičkim pretraga i nalazima, te se ubrzala i značajno podigla kvaliteta kako u dijagnosticiranju, tako i u liječenju naših bolesnika.

S druge strane omogućilo se da se sve dijagnostičke slike pohranjuju u tkz. Centru dijeljenih usluga, odnosno središnjem državnom oblaku, a ne kao dosad na serverima Opće bolnice Zadar. Korištenje Centra dijeljenih usluga je za Opću bolnicu Zadar potpuno besplatno, jer je financirano iz EU sredstava, tako da je početna investicija samo zbog ovog podatka potpuno opravdana i ne predstavlja trošak već investiciju.

Zbog gore navedenog počevši od 2022. godine Opća bolnica Zadar nema više visokih troškova održavanja lokalnih servera i kupnje novih sustava za pohranu, aktivne i pasivne mrežne opreme, te ostalih informatičkih komponenti.
Osim toga, ostvarene su uštede i na lokalnim radnim stanicama. Smanjuje se potreba za kapacitiranim radnim stanicama i licencama na svakom radnom mjestu jer se obrada te rekonstrukcija slika velikih rezolucija obavlja na serverima u Centru dijeljenih usluga.

Isto tako jedna od važnijih stvari koje smo ovim projektom postigli je značajno povećanje sigurnosti pohrane i dostupnosti slikovnih dijagnostika.

U sklopu cjelokupnog projekta omogućena je i upotreba tzv. Portala pacijenta, alata koji je samo jedna od stotinjak funkcionalnosti koje su ugrađene u RIS.

Portal pacijenta omogućuje ogromni iskorak u načinu upravljanja, pohrane, dostave i pristupa slikovnoj dijagnostici.

Neke od prednosti su sljedeće:

• Liječnik obiteljske medicine može pristupiti slici npr. MR-a, CT-a, RTG-a, UZV-a i sl. na svom računalu u ordinaciji u par klikova, a sve preko CEZIH-a.
• Liječnik u drugom zdravstvenom centru može pristupiti slikovnoj dijagnostici preko e Kartona u svom sustavu u kojem svakodnevno radi (drugo mišljenje, nastavak liječenja, hitna stanja isl.). Naime, do nedavno je bilo potrebno naručivanje CD-a i DVD-a, snimanje, te onda njihovo fizičko slanje.
Ovim je potpuno prestala potreba za snimanjem CD-i i DVD-i
• Kako je već navedeno a važno je napomenuti da pacijent pristupom svom portalu ima uvid u sve dijagnostičke snimke koje je obavio u Općoj bolnici Zadar, a ne samo nalazima RTG dijagnostike (razne endoskopije, UZV nalazi, intraoperativne snimke itd)
• Jedna od prednosti ovog sustava je i mogućnost telemedicine, tj. liječnik kojem se za to da ovlaštenje, može pristupiti podatcima i slikovnoj dijagnostici o pacijentu tj. imati kompletan uvid u nalaze pacijenata koji su u Općoj bolnici Zadar, te napisati nalaz direktno u sustav kao da se nalazi u Bolnici, a sve ovo po svim najvišim standardima kibernetičke sigurnosti.
Navedenim sustavom se osim Opće bolnice Zadar koristi i KBC Zagreb, KBC Osijek i od nedavno KBC Split.

Samo funkcioniranje Portala je vrlo jednostavno. Naime na dijagnostičkom nalazu automatski se generira link plus QR kod. Sam nalaz se može fizički preuzeti u Općoj bolnici Zadar ili se može preuzeti preko sustava e Građani.

Dakle, pacijent vjerodajnicom ulazi na portal e Građani gdje kroz Portal zdravlja ima pristup svojim specijalističkim nalazima. Novost je što na samom nalazu postoje QR-kod i enkriptirana poveznica. Jedan je način da se QR-kod može mobitelom direktno učitati pri čemu se automatski otvara Portal gdje se unosi MBO. Drugi je način otvaranje dobivenog linka čime se učitava ista stranica „Patient Portal“ u koju se osoba također prijavljuje unosom svog MBO-a na mjesto PIN-a. (slika).

Kako smo uvidjeli ogromne koristi ovog projekta, trenutno smo u fazi proširenja i dodatne integracije i razvoja „punokrvnog portala za pacijente“ sa svim nalazima (ne samo slikovne dijagnostike), a po uzoru na najveće svjetske klinike.
Portal će omogućiti pacijentu pristup pregledu svojih naručenih termina pretraga/pregleda (rezervacija), pacijent će moći zatražiti novi termin narudžbe, izmijeniti ili otkazati narudžbe za specijalističke preglede i dijagnostičke pretrage, a nakon odrađenih pregleda i pretraga, pregledati i preuzeti medicinsku dokumentaciju lokalno na svoj uređaj.
Radi se o velikom projektu koji mora zadovoljiti niz sigurnosnih protokola, proći fazu testiranja, te puštanja u produkciju.
Implementacijom projekta očekuju se brojne prednosti za pacijente kao što su: pregled prošlih i budućih rezervacija, kronološki pregled kompletne medicinske dokumentacije, te preuzimanje kompletne medicinske dokumentacije.

Implementacijom ovog sustava u svoj svakodnevni rad Opća bolnica Zadar nastoji podići na najvišu razinu komunikaciju sa svojim pacijentima a sve sa ciljem podizanja ukupne kvalitete zdravstvene skrbi naših građana.